Etika

Média és etika

Mi a média?

Mielőtt belemennénk mindenféle eszmefuttatásokba, le kell szögeznünk, mit tekintünk médiának. Ha ezt a szót halljuk: média, manapság a tömegkommunikációs eszközökre gondolunk, de ez csak egy leszűkített szegmense a dolognak.

A médiatartalmak az információk megjelenítését, rögzítését és kommunikálását szolgálják, ezek összességét tekintjük médiának. (Az információ mindig olyan ismeret, amelynek korábban nem voltunk birtokában, és számunkra új hírértékkel bír, vagy szükségünk volt rá.)

Milyen média színtereket ismerünk?

Legtöbb médiát jelen évszázadunkban az internetről és a tévé nyújtotta szolgáltatásokból merítjük. A régebbi médiumok sem tűntek még el a piacról, viszont a digitális technológia fejlődése és a digitális technika eszközeinek széles skálája kiszorítani látszik ezeket. (Gondolok itt papír alapú kiadványokra.)

Ezeket a kijelentéseket jól mutatják az alábbi kutatások diagrammjai is, melyen több szempontból vizsgálják információéhségünk forrását.

Minden igaz, amit látunk?

A szólásszabadsággal és az interneten való szabad publikálással bizony-bizony számos alkalommal futhatunk bele olyan cikkekbe, amelyek érdekesek lehetnek, de valóságalapjuk igen csekély.

Minden médiatartalmat megfelelő óvatossággal és tudással kell kezelni. Egyrészt azért, mert az álhíreket pontosan olyan jól adják elő, mintha igaz lenne, másrészt a tudatlan embereket ezek az álhírek nagyon ügyesen be is csapják.

Fontos, ha egy adott információt találunk, mindig ellenőrizzük le a forrást, nézzük meg, milyen helyeken találkozhatunk hasonló információkkal. Forrásellenőrzésnél akár a szerzőt is leellenőrizhetjük, vagy a hivatkozásokat. Tudatos médiafogyaztás nélkül ezek fényében sajnos olyan csalásoknak lehetünk áldozatai, melyek olyan terméket vásároltatnának meg velünk, amely csodát ígér (csodás serpenyők, magukat lemosó autók, önállóan takarító szerek, azonnali fogyást ígérő tabletták…), emellett pedig, internethasználat esetében, károkozóknak is kitehetjük a számítógépünk/telefonunk rendszerét.

Korok és kontrollált médiumok

Amerikai öngyújtóreklám 1953-ból

Vizuális médiatartalmak mindig az adott korszak szokásaira/keresletére reagálnak. (Mint a reklámok is…) Ennek függvényében adnak le valóságshow tartalmakat a tévében, vagy adnak hozzá új tartalmakat a facebook messenger fényképszűrői közé, esetleg a tiktok trendet.

Nem minden esetben nyer a közösség szemében pozitívumot egy-egy ilyen tartalom, de minden esetben elmondható: fogyasztói beszélnek róla.

Vannak tartalmak viszont, melyeket csak bizonyos szintig „tolják az ember orra alá”. Ilyen tartalmak az erőszakot, brutalitást és horror jeleneteket jelentő, mindennapjainkat érintő hírek, melyet kellő számban, de nem a teljes mennyiségében tálal a média. Ennek egyrészt pszichológiai oka is van, másrészt vannak olyan cselekedetek/események, amelyek tartalmuknál fogva nem akarnak a széles közösség elé tárni.