Digitális eszközök

II. világháború és az IKT

Nagyon sok információhoz juthatunk, ha a Tanárblog oldalait böngésszük. Nagyon sok ötletet lehet meríteni, bármelyik tantárgyhoz kapcsolódóan, ráadásul ezek az ötletek mind az IKT eszköztárát tudja növelni egy pedagógusnak. Így bukkantam rá arra a bejegyzésére még régebben, amelyben egy igen hasznos felületre tett utalást találtam. Jól használható IKT eszköz -szerintem – a II. világháború témakör tanításához.

A japán kezdeményezre elkészült oldal a Pearl Harbor-i csatával kapcsolatos eseményeket, személyeket jeleníti meg számunkra egy térképre felhelyezve. Az ikonokra kattintva megjelennek a hozzá kapcsolódó információk és tartalmak, ezek lehetnek

  • beszámolók,
  • interjúk,
  • rövid bejegyzés az adott eseményről, személyről.

A térképen a külön-külön megjelölt információk elolvasásával és ezen információk összesítésével ismerhető meg, mi is történt pontosan Pear Harbornél.

Ennek a dolognak az erőssége, hogy egyenes információkat, élményeket láthatunk képeken és nyilatkozatokon, interjúkon keresztül a történelemmel kapcsolatban, azon belül is a II. világháború keleti régiós eseményeiről. A történelemoktatás egyik szegénysége, hogy forrásokat ritkán használunk. Ha használunk is, akkor azt rohamtempóban kell végigvinni.

Az oldalnak annyi hátránya (vagy előnye) van, hogy magyar nyelven nem érhetőek el tartalmak benne, csak angolul. Ennek ellenére úgy gondolom jól használható eszközként egy forrásalapú történelemórához.

Ehhez hasonlóan megtekinthetjük a bal oldali menüből elérve HiroshimaNagasaki és Okinawa történéseit is.

Készüljünk fel, hogy az oldalak erőteljesen erőforrásigényesek, mind internet, mint számítógép szintjén. Egy gyengépp gépen/vagy lassú internetkapcsolat esetén időbe telik, amíg meg tud jeleníteni minden tartalmat.

A múlt történéseinek ilyen szintű megismerhetősége mindig örömmel tölt el. Bár a digitális világ folyamatosan fejlődik, véleményem szerint nem sok olyan forrás érhető el ezen a platformon, ami középiskolai berkekben is használhatóak a sűrűre vett menetrend miatt. Még jobb lenne, ha magyar nyelven is elérhetőek lennének ilyen tartalmak, hogy minél több gyerek megismerhesse a múltat elsőkézből egyaránt a magyar történelem és az egyetemes történelem eseményeit illetően.